Wasiat Rasulullah Kepada Umatnya


Wasiat Rasulullah Kepada Umatnya
Oleh: Ustaz Zahazan

Daripada al-harith bin Al-As’ariy dari Nabi saw bersabda:

“Sesungguhnya Yahya as bin Zakariya as memerintahkan Bani Israel, lalu beliau teragak2 untuk mengatakannya lalu Nabi Isa as telah berkata : Sesungguhnya Allah memerintahkan engkau untuk menyuruh mereka atau aku akan menyuruh mereka lalu Yahya berkata aku bimbang jika kau mendahuluiku maka aku akan ditelan bumi atau diazab lalu dia mengumpulkan manusia di Baitul Maqdis maka penuhlah masjid dan duduklah mereka di atas lantainya lalu Nabi yahya mula berpesan : Sesungguhnya Allah telah memerintahkan aku untuk mengerjakan 5 perkara dan aku memerintahkan kamu untuk mengerjakannya:

  1. Hendaklah kamu menyembahNya dan jangan mensyirikkanNya dengan sesuatu apapun kerana bandingan perbuatan syirik yang kamu lakukan adalah seumpama sesorang yang membeli hamba dari wangnya sendiri lalu dia mengatakan kepada hamba itu : Ini adalah rumahku dan ini merupakan kerjaku, maka hendaklah engkau bekerja dan sempurnakanlah segala tanggunjawab kepadaku.Tetapi hamba ini bekerja lalu memberikan hasilnya pada tuan yang lain dari tuannya.Adakah seseiapa yang meredhai perbuatan ini dilakukan oleh hambanya terhadapnya ? Allah awt telah memerintahakan kamu untuk bersolat maka janganlah kamu berpaling kerana Allah swt memberikan perhatianNya kepada hambaNay yang bersolat selagi dia tidak lalai.
  2. Dan aku memerintahkan kamu supaya berpuasa kerana bandingan orang yg berpuasa adalah seperti seorang lelaki yang memliki bekas yang dipenuhi kasturi menyebabkan setiap orang yg ada disampingnya merasa kagum disebabkan bau kasturi itu.Hakikatnya bau mulut hamba yang berpuasa itu lebih hebat dari bau kasturi !
  3. Dan aku memerintahkan kamu agar melakukan sedeqah kerana orang yang bersedeqah itu diumpamakan seseorang lelaki yg ditawan musuh lalu diikatnya tangan lelaki itu kpd tengkuknya sebelum di pancung kepalanya, lalu seseorang berkata : aku akan menebuskannya dengan apa sahaja dari kamu lalu dia pun menebuskannya.Maka akau mengingatkan kamu supaya sentiasa mengingati Allah kerana bandingan orang yg mengingati Allah ada;lah seperti dia yg dikejar musuh lalu dia Berjaya meloloskan dirinya ke suatu kubu kuat yang mengahalang musuh dari memudaratkannya

Mudah – mudahan bermanfaat kepada semua. InsyaAllah

About these ads

Posted on July 10, 2008, in Hadis. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: